"Grovis"

Det där med att vara "grovis" som det verkar heta i byggsvängen tycker jag passar mig alldeles utmärkt!

Grovisen är den som gör allt egentliga slit- och skitjobb på marken medan någon annan sitter och glider, i det här fallet i en grävmaskin...men jag gillar det!

Min/vår dag har bestått av att skotta och utjämnat grusmassor. Detta medan grävaren har suttit i maskinen och dumpat ned grus till oss som han utjämnat hjälpligt är det bara till att börja raka och skotta. När man sedan tror det är hyfsat jämnt, ja då ska man mäta med lasern tills det är exakt på millimetern. Nu efter ca 10 timmars jobb har vi en 145 kvm plan yta att ställa grunden på imorgon. Mattias har gjort ett jättejobb med att padda marken. Paddan vibrerar för att packa allt grus, och jag tror Mattias vibrerar än :) Av anledning håller jag mig ifrån paddandet....

Mellan stenskottandet har jag lämnat bygget för att hämta saker som är bra att ha, tex en elkabel, en bensindunk, muffar (ja, det heter så, det man använder för att skarva rör), vinklar och annat smått och gott :)

...Under skottandet och hämtningar ringer betonggjutare och andra involverade för att kolla av olika saker och jag har nästan alltid stenkoll :) Grovis och spindeln i nätet det är grejer det!

...Men vad dagen började med kl. 07.00 var att grunden från Finja levererades. Sällan har jag sett en så stor lastbil med släp på en så liten grusväg, och det verkade knappt bonden (som skulle lossa det hela) och grävaren heller gjort, för de fick djupa veck i pannan.  Bekymrat började de prata med varandra och jag började tvivla på deras goda, glad morgonhumör, men efter några minuter redde allt ut sig och lossningen gick som en dans i soluppgång.

Dagens övriga funderingar som började för någon dag sedan har varit: I början av ett moment eller en dag är allt hysteriskt noggrant...! Inget får bli ens en millimeter fel, men ju längre dagen skrider desto tänjbarare blir millimetern. Vid dagens slut kan man höra: "det är inte så noga, det går att rätta till med en vinkel..."

Skämt å sido, men något har ju gjort att jag funderat på fenomenet...fast jag tror huset blir rakt i alla fall och att toalettstolarna gå att använda i de rum det är tänkt.

Igår kom vi hem framåt 21.30 oätna, så idag bestämde vi oss för att ta kväll tidigare, därför sitter vi nu här rena och fräscha och ska strax börja med maten och slänga på en film. Det ska bli skönt!

I morgon kör vi igen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0