Otroligt

Vår avloppspump har idag levererats till tomten och grävningen för VA är i full gång! Det senaste vad gäller VA-grävningen är att kommunen tagit över hela ansvaret, både vad gäller grävning och ledning! Vi drar en lättad suck över att slippa organisera, planera, informera och motivera grannar. Så skönt! Den ev. baksidan med det hela är att det kanske blir dyrare för grannarna den dag de bestämt sig för att koppla på....

Sen är det ju häftigt att än en gång upptäcka att det som för ett par månader sedan var rena grekiskan för en annan idag är något så när begripligt. Jag tänker på avloppspumpsdjungeln, dimensioner på ledningar och allt som hör där till. Hade kommunen tagit över från första början hade jag inte varit den kunskapen rikare idag...och Flygt, pumptillverkaren hade inte suckat när de sett mitt nummer på nummerdisplayen.

I samband med VA-grävningen läggs det även ned tomrör för fiber så att vi i framtiden kan få stadsnät. Men med tanke på att det bara är ca 300 meter mellan VA-ledningen och stadsnätsanslutning ligger vi nu på kommunen för att kanske kunna gräva de sista 300 metrarna på en gång. Det skulle ju vara toppen!

På tal om det var det lite roligt idag när jag ringde kommunens avdelning för stadsnät. Det lät så här:

- Det finns ju stadsnät i skolan som ligger nära oss, vet du vart anslutningspunkten är?.....

- Det finns inte stadsnät där.

- Eh, jo, det finns det.

- Nej, det finns det inte.

- Fast jag vet att det finns.

- Inte på mina kartor.

..........suck..............

- Ok, vi säger väl det då. Tack, hej!

Efter det fick jag tag på en betydligt mer insatt människa som direkt bekräftade vad jag redan viste. Det finns stadsnät i skolan!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0