Fortfarande arg

Jag var så arg, så arg igår men tänkte att det går nog över. Det har det inte gjort! Den som lyckades provocera fram min ilska är vår handläggare på kommunen. Det är inte många som lyckas med det men hon är expert. Allt handlar om den där j*a byggfelsförsäkringen.

Så här ligger det till:

Lagen om byggfelsförsäkringen ändras från och med 2 maj med bakgrund av att "bristerna är sådana att lagen inte bedöms ha uppnått sitt syfte avseende skyddet för byggherren vid byggfelsförsäkring" (socialdepartementet)

Som det är nu måste vi som självbyggare teckna försäkringen både över hantverkskostnader och eget material dvs. den totala summan över vad bygget kommer kosta. Det enda vi möjligen kan få ersättning för är fel som är direkt kopplade till hantverksfel.

Vår kvalitetsansvariga med fler anser det oskäligt att vi ska behöva teckna en byggfelsförsäkring som självbyggare med tanke på att vi börjar bygga efter 2 maj och dessutom räknas till kategorin självbyggare till stor del.

Jag tycker att i ska teckna försäkringen över de hantverkskostnader vi kommer ha men inte på eget material. Det egna materialet har vi försäkrat genom en villaförsäkring.

I lagtexten står:

Vad en byggfelsförsäkring ska omfatta:
"......Den behöver inte heller omfatta skador som normalt täcks av andra försäkringar, exempelvis, fastighetsförsäkring, maskinförsäkring eller villaförsäkring......"

Jag har tagit upp detta med handläggare på kommunen. Har försökt få henne att förklara hur vi ska teckna försäkringen, och om vi med tanke på att vi inte börjar bygga innan lagen om försäkringen ändras kan göra på något annat sätt.

Jag har också försökt förklara att vi har allt material försäkrat genom villaförsäkringen, men innan jag förklarat färdigt har hon hunnit avbryta mig med att säga:
"Det är en lag. Vi har här på avdelningen bestämt hur vi ska förhålla oss." och "Har du problem med det kan du kontakta min chef!" 

Jag blir så jävla arg. Hon lyssnar inte överhuvudtaget utan hänvisar bara till att det är en lag...... 

Jag har i ett mail försökt förklara att om hon kunde förklara hur resonemanget gått och lyssna på vad jag säger istället för att bara hänvisa till fattat beslut så får jag troligen bättre förståelse. Det enda jag vill ha är en förklaring och att hon lyssnar.


Svaret jag får är:
"Tråkigt att du inte kan acceptera en gällande lagstiftning som vi som myndighet har att förhålla oss till. Jag har även berättat för dig att vi diskuterat frågan på avdelningen och att vi är överrens om hur vi ska agera fram till dess att en ny lagstiftning tar vid."

Enligt försäkringsbolaget kan vi teckna försäkringen på endast hantverkarkostnader vilket ju verkar rimligt. Men får vi det för kommunen, det har jag aldrig hunnit få svar på innan jag blivit avbruten.

Nu har jag lagtexten gulmarkerad, socialdepartementets skrift och försäkringsbolagets kortfattade beskrivning om lagändringen framför mig och jag tycker fortfarande att jag har rätt.

På måndag ska jag boka ett möte för att förstå med Benny Larsson, avdelningschef byggavdelningen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0