Nu fattar jag....eller...?

Hur kan det vara så svårt att första en del saker? Just nu känns min hjärna precis som den känns när den blir tvingad till att lösa matematiska problem. Den drabbas av kortslutning, och då menar jag verkligen kortslutning!

 

Dagens problem: Att få samma höjd på fönster och dörr utan konstigheter.

Det kanske inte låter så svårt men det är det (tror jag). Sätter vi fönstren med 90cm från golvet vilket är typ standard blir dörrens höjd 2,5m, otänkbart. Om dörren är 2,1m hög (standard) hamnar fönstren på 40cm ovan golv, otänkbart. Hur gör man!? och varför blir det så!?

Bengt Göran hjälp oss! Bengt Göran är herren som hjälper oss med ritningarna.
- "Ni får göra ett ljussläpp" (eller vad det nu hette).
- "Jaha"! (med eftertryck)
Man gör något över dörren, exempelvis ett fast fönster som gör att dörren upplevs sluta på samma höjd som fönstren. Ah, enkelt!

Fast jag förstod inte riktigt vad han menade. Nu har jag varit ute och gått för att kolla på hus och se om dom har några ljussläpp (eller vad det nu hette). 50 min blev det och inte fören jag var tillbaka hemma och passerade porten bredvid förstod jag helt! Den hade ett jättefint ljussläpp (eller vad det nu hette). Åh, vad skönt, nu vet jag.

Kommer in, börjar surfa bilder på datorn. Alla hus har INTE så. Långt ifrån alla. Många skånelängor tex. har det inte. Dörrar och fönster på rätt nivå utan ljussläpp (eller vad det nu hette), standarddörr, proportionerliga fönster och allt. VARFÖR, VARFÖR, VARFÖR!? Varför måste det bli så på vårat hus?

 

Jag fattar inte det, inte än och nu har min hjärna fått kortslutning så nu ger jag upp. Sätt dit ett sånt där ljussläpp bara (eller vad det nu hette), gör vad ni vill, så är jag nöjd!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Åh, vad det är svårt med fönster! Så mycket att ta hänsyn till... som att öppningsbara har mindre glasyta än fasta (självklart eller hur?). Sätter hjärnan i högvarv när de ringer från Optimera och frågar hur vi vill ha krysspröjsen, eftersom det blir olika vinklar och mått beroende på om fönstret är öppningsbart eller inte. Vilken linje är viktigast? Eeeeeeh?

2011-01-03 @ 02:24:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0