Skorstenar i huvudet

I början av det här, vårt bygge gick jag en period och klurade på vad ett överljus egentligen var och hur det kunde se ut. Jag promenerade genom otaliga villakvarter och letade efter det som Mattias hade beskrivit som överljus. Tillslut förstod jag, och så här i efterhand känner jag mig lite dum. Idag är det liksom en självklarhet hur ett överljus ser ut och vad det fyller för funktion.

Just nu har jag skorstenar i huvudet. Inte för att jag inte vet vad en skorsten är men hur tusan brukar dem egentligen se ut, och framför allt, hur vill vi att vår ska se ut?? Nu ska vi ju inte ha en "äkta" skorsten utan en fejkvariant. Den ska bara efterlikna en traditionell skorsten så vi slipper ha en sådan där premodultopp som går upp på taket från kaminen.

Mattias har några förslag som han skissar på och så visar han mig då och då och ber om en kommentar men det är ju jättesvårt. Å ena sidan tänker jag att det blir väl bra vilket som, å andra sidan tänk om det inte blir det....Å tredje sidan, välj den som är lättast att bygga, å fjärde sidan det är inte kul om man bara tagit den lättaste vägen och inte blir nöjd.....Nej, jag får nog ta ett varv i kvarteret och spana in grannarnas skorstenar.....

Och vad som är ännu svårare, vad ska skorstenen ha för mått. En meter över nock säger sotaren men sen då? Den har ju flera sidor till som ska ha något slags mått. Tror vi får bygga en liten modellskorsten och sätta på vårt papphus för att få en uppfattning om vad som blir proportionerligt och snyggt.... 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0